Herfstconcert 2021

Het thema van het concert is ‘Stemning’ en er zullen veel werken centraal staan waar het gaat over de natuur. Stemning… we hopen dat u meegenomen zult worden door de verschillende stemmingen.
Afgelopen maanden hebben we kunnen merken hoe overweldigend de natuur kan zijn. We hebben de zomer gehad, de natuur ademt weer uit en toont zich in vele vormen en kleuren. Talrijke componisten lieten zich hierdoor inspireren en graag presenteren wij u hieruit een selectie van verschillende werken.

Light of my soul is een compositie van Robert Pearsall. Hij was een edelman, geleerde, dichter, jurist en componist. Daarbovenop ook nog geschiedkundige, musicoloog, expert in de genealogie en heraldiek en een bereisde kosmopolitische kunstliefhebber. Al met al een typisch voorbeeld van een autodidacte alleskunner uit de Engelse renaissance, zou je zeggen. Maar : hij leefde in de 19e eeuw ! Het is aan zijn dochter Philippa, een priester en een paar bevriende musicologen te danken, dat het werk van deze nostalgische excentriekeling niet in totale vergetelheid is geraakt. Zijn indrukwekkende zesstemmige madrigaal Light of my soul is een ode aan de polyfone traditie van de renaissance.

In Autumn van Frank Bridge gaat het natuurlijk over de verschillende facetten van de herfst. Frank Bridge studeerde aan het Royal College of Music in Londen. Hij was een zeer gerespecteerde dirigent, violist en leraar – een van zijn compositie studenten was Benjamin Britten. Vanaf 1903 wijdde hij zich bovendien met een beurs aan het componeren. Autumn komt uit een serie van partsongs. Hij componeerde deze tussen 1903 en 1913 maar alleen de eerste werd tijdens zijn leven gepubliceerd. Bridges vroege werken zijn laatromantisch in stijl en tonen zijn vaardigheid en vakmanschap. Latere stukken zijn harmonisch gezien vooruitstrevender en karakteristieker.

Earth Song van de Amerikaanse componist Frank Ticheli is een passend lied dat gaat over lijden, verscheurd zijn en hoop. Het lied vertolkt de emoties op een indringende en aansprekende wijze en biedt daarmee herkenning en troost. Het is geïnspireerd op de uitzichtloze situatie van de oorspronkelijke bewoners van Noord Amerika. De schrijnende lange dissonanten ‘verbeelden’ de zinderende pijn die zo heftig is dat die de aarde verschroeit. Daarna komt een stuwende melodie op gang die hoop brengt: blijf zingen, leven en vrede zien. Muziek en zang brengen verlichting als een toevluchtsoord voor degenen die in de duisternis gevangen zitten.

Choral Hymns from the Rig Veda  van Gustav Holst. Omdat India tot 1947 onder Britse heerschappij viel, raakten diverse Britse componisten geïnteresseerd in Indiase muziek. Gustav Holst was tot de jaren 1900 hevig in de ban van Wagner, maar toen kwam hij in aanraking kwam met Indiase literatuur en muziek. India heeft een zeer lange en rijke muzikale traditie. De twee belangrijkste muzikale stromingen zijn de Hindoestaanse muziek uit het noorden en de Carnatische muziek uit het zuiden van het subcontinent. In beide stromingen neemt de raga een centrale plaats in: anders dan in westerse muziek, die minutieus wordt opgeschreven, heeft Indiase muziek meer het karakter van een improvisatie. De raga is de reeks afspraken die de musici maken over de toonladder, het ritme en het karakter van de muziek. Bij eerdere werken gebruikt Holst weinig Indiase elementen; qua stijl laat hij zich meer inspireren door Ravel dan door raga’s. Pas in de Choral Hymns from the Rig Veda durft Holst ook gebruik te maken van andere toonladders en ritmes: vijf- en zevenkwartsmaten en overmatige secundes. Het werk bestaat uit vier delen, waarvan u er twee hoort. De teksten zijn afkomstig uit de Rig Veda, canonieke verhalen uit de wereld van goden en mensen van het hindoeïsme. Het zijn lofliederen aan de goden, aanroepingsgezangen en toespelingen op hun mythische daden.

I serhaillets have (in de tuin van de harem) is een compositie van Wilhelm Stenhammar. Hij is buiten Zweden maar weinig bekend en verdient zeker meer aandacht. Hij was een rasmusicus en vakman die niet weg te denken is uit het Zweedse muziekleven. Zijn veelzijdigheid als musicus was indrukwekkend! Zijn idealistische overtuiging dat muziek iets is wat de menselijke geest verfijnder en rijker maakt en een oprecht verlangen om een breed publiek te bereiken, getuigen van een cultureel verantwoordelijkheidsgevoel. Als componist was Stenhammar zijn leven lang op zoek naar de balans tussen het subjectieve, romantische en de klassieke vorm. Een verfijnde, intieme en zelfs ingetogen sfeer tekent vaak zijn (ruim honderd) liederen, niet zelden met een melancholische ondertoon, maar hij kent ook een diep dramatisch inzicht dat tot gepassioneerde uitingen leidt. Het is ontroerend om te lezen in Stenhammar’s brieven en geschriften over zijn verlangen naar puurheid en waarachtigheid, zowel in zijn componeren als in het leven zelf! De tekst is van de Deense dichter en schrijver Jens Peter Jacobsen.

Stemning van de Zweedse componist Wilhelm Peterson-Berger brengt ons bij het thema van ons concert: eveneens een gedicht van Jacobsen prachtig op muziek gezet. Peters-Berger was een romantische componist en een groot fan van Grieg, Wagner en Nietsche. Veelzijdig was hij ook, hij schreef symfonieën, viool- en pianoconcerten, opera’s en veel koorwerken.

We zingen Nächtens en Sehnsucht van Johannes Brahms. Hij behoort tot de meest productieve liedcomponisten van het Duitsland van de negentiende eeuw, naast Schubert, Loewe en Schumann. Zijn vocale overtreft qua omvang zelfs zijn instrumentale oeuvre, zo beseffen we eigenlijk nauwelijks. Zo ongeveer zijn hele carrière schreef Brahms liederen, zo’n tweehonderd in totaal. De liederen van vanavond zijn misschien onbekend voor u maar u zult merken dat Brahms een echte liedcomponist is. Brahms had een interesse in de oude muziek uit barok en renaissance. Als koordirigent voerde Brahms talloze werken van – onder anderen – Praetorius en Händel uit, en het kon dan ook niet anders dat deze oudere schrijfstijl een grote rol ging spelen zodra hij zelf koorwerken begon te componeren. Bovendien maakte Brahms eigenhandig talloze kopieën van oude meesters zoals Durante, Schütz, Gabrieli en Palestrina. Op eerste kerstdag 1855 kreeg hij van Clara Schumann het eerste volume van bachs ‘opera omnia’. Opmerkelijk is dat al deze connectie met de oude muziek niet zorgde voor een zwaar op de hand liggende stijl. Brahms weet bij zijn bewerkingen van volksliederen juist het noten- en klankbeeld open te werken, lichter te maken.

Billy Joël schreef in 1983 and so it goes. Vanavond kunt u het horen in een arrangement van Kirby Shaw, versie voor mannenkoor. Het is een homofone zetting waarbij u de melodie van Joël zult horen bij de eerste tenoren.

Dirait-on is het laatste lied uit de serie Chansons des Roses van Morten Lauridsen. Lauridsen wordt erg geliefd in de koorwereld voor zijn moderne maar toch erg toegankelijke werken met een heel herkenbare harmonische taal. In deze cyclus werd Lauridsen getroffen door de uitbundige lyriek en elegante beeldtaal van Rilke. Deze gedichten omtrent rozen zijn licht, vrolijk en speels en de muzikale zetting van Lauridsen accentueert deze kenmerken nog extra. Bepaalde melodische en harmonische elementen keren meermaals terug doorheen de cyclus. Vanavond hoort u alleen het slotlied, als enige met piano. Het is gecomponeerd als een soort folksong, dat twee melodische ideeën uit voorgaande delen doet samensmelten.

Het slotstuk van de avond is Les Djinns van Gabriel Fauré. Het is een vurig stuk dat gaat over arabische vuurgeesten. Fauré zette deze ballade van Victor Hugo op muziek. Dit gedicht heeft een bijzondere vorm: het begint met regels van maar een paar lettergrepen. Naar het midden toe worden de regels steeds langer, om daarna weer alsmaar korter te worden. Zo ontstaat het beeld van een ijle geest, alsof hij opstijgt uit de wonderlamp van Aladdin. In dat sprookje was de djinn een goede geest, die wensen vervult. Maar in de arabische mythologie kunnen djinns ook kwade geesten zijn, zoals hier. Er is in dit stuk een belangrijke rol weggelegd voor de piano.

Open Monumenten Dag 2021

Op zaterdag 11 september doen we weer mee aan de open monumentendag. Dit keer zingen we in de Onze Lieve Vrouwekerk aan de Hoofdstraat 18. We geven een concertje om 11:30 uur en om 14:00. De duur is ongeveer 35 minuten.

We zingen een gevarieerd repertoire met muziek van onder meer Tallis, Lauridsen en Elgar

 

Open Monumentendag 2020

Op zaterdag 12 september, Open Monumentendag, gaven we twee keer een concertje in het CODA Museum.

Op het programma: E. Elgar As Torrents in Summer, E. Elgar My Love Dwelt in a Northern Land, P. Uusberg Ohtul, M. Lauridsen Contre Qui, Rose. We waren blij met de belangstelling (2x de toegestane 30 personen) en de waardering die we kregen.

Opening Herinneringscentrum “Het Apeldoornsche Bosch” 2020

Zondag 26 januari 2020 om 14.00 uur Het Vierhuis op het terrein van Stichting ‘s Heeren Loo in Apeldoorn

​De Veluwse Cantorij zingt tijdens de opening van Herinneringscentrum Het Apeldoornsche Bosch o.a. delen uit het indrukwekkende Requiem van Herbert Howells.

Het Herinneringscentrum werd op zondag 26 januari geopend door mevrouw Gerdi Verbeet, voorzitter van Nationaal Comité 4 en 5 mei. Zij werd bijgestaan door de Apeldoornse burgemeester Ton Heerts en kinderburgemeester Sibel Ozcan. De officiële openingshandeling werd omlijst door toespraken, muziek van de Veluwse Cantorij en bijdragen van verschillende groepen die bij het project betrokken zijn geweest.

Over het Apeldoornse Bosch: (zie ook www.apeldoornschebosch.nl)
Het Apeldoornsche Bosch was een Joods-psychiatrische instelling die van 1909 tot 1943 gevestigd was aan de Zutphensestraat in Apeldoorn, op de plek waar nu ‘s Heeren Loo, locatie Groot Schuylenburg gehuisvest is. In de nacht van 21 op 22 januari 1943 werd Het Apeldoornsche Bosch door de Duitse bezetter ontruimd. Bijna 1300 mensen, patiënten en personeel, werden naar Auschwitz gedeporteerd. Niemand keerde terug. Na verschillende tijdelijke projecten is Herinneringscentrum Apeldoornsche Bosch vanaf 26 januari 2020 een permanente plek om de verhalen van, over en uit Het Apeldoornsche Bosch te blijven vertellen en thema’s als (on)vrijheid, (on)veiligheid en vluchten te blijven bespreken.

Het Herinneringscentrum is het resultaat van samenwerking tussen de Stichting Apeldoornsche Bosch, ’s Heeren Loo en CODA en is mede mogelijk gemaakt door de gemeente Apeldoorn, vfonds, VSBfonds, Veluwe Remembers, Erfgoed Gelderland en het Erfgoedplatform Apeldoorn.

Najaarsconcert 2019 “Tijdgeest”

Zaterdag 16 november 2019 om 20:00 uur Dorpskerk in Voorst.

Onder de titel ‘Tijdgeest’ zingen wij koormuziek uit de afgelopen vijf eeuwen. We vertolken enkele composities van reeds lang overleden componisten als Schütz, Schein en Brahms, maar ook van hedendaagse musici als Gjeilo en MacMillan. Elk werk met eigen tekst, een eigen toonzetting en ingegeven door een eigen tijdgeest.
Medewerking wordt verleend door Gert Oldenbeuving op het (kist)orgel en door Wisse de Rijk, cello.

Entree €15,- Kinderen tot 12 jaar gratis

TOELICHTING van Erik Korterink:

Sinds maart ben ik als dirigent verbonden aan de Veluwse Cantorij. Voor het koor en mij een nieuw avontuur. Om elkaar beter te leren kennen hebben we er voor gekozen om muziek uit heel verschillende stijlen te programmeren. Wat past goed bij het koor? Waar liggen nieuwe uitdagingen? Er is bij de keuze ook rekening gehouden met muzikale wensen en voorliefdes van koorleden zelf.

Alle muziek die we vanavond ten gehore brengen is geestelijk. De veelzijdigheid van dit programma is voor het koor een uitdaging; vocaal wisselen tussen verschillende stijl-perioden vergt veel energie. Barokmuziek uitvoeren, rekening houdend met stijl-kenmerken vraagt heel andere vocale kwaliteiten dan het uitvoeren van muziek uit de romantiek. De combinatie van deze verschillende muziek resulteert naar mijn idee in een kleurrijk programma.

 

PROGRAMMA

– Duitse barok

Heinrich Schütz – Herr, nun lässest Du deinen Diener
(1585-1672)
Johann Hermann Schein – Da Jakob vollendet hatte
(1586-1630)
Georg Phillipp Telemann – Halt was Du hast
(1681-1767)
Intermezzo Cello

– Duitse romantiek

Josef Rheinberger – Ave Regina
(1839-1901)
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Psalm 42, Wie der Hirsch schreit, dl1
(1809-1847)
Johannes Brahms – Geistliches Lied
(1833-1897)
Anton Bruckner – Christus factus est
(1824-1896)
Intermezzo Orgel

– Engelstalig hedendaags

John Tavener – Funeral Ikos
(1944-2013)
Ola Gjeilo – Northern Lights
(1978)
James MacMillan – O Radiant Dawn
(1959)

Open Monumentendag 2019

Zaterdag 14 september 14:00 uur en 15:00 uur, Menorah (voormalig Minervatheater, Paslaan)

Passend bij het thema ‘Plekken van plezier’ neemt de Veluwse Cantorij u mee naar plekken waar u wellicht niet direct aan zult denken: Ubi Caritas van Gjeilo, bijvoorbeeld.  Vriendschap en liefde zorgen voor geborgenheid en plezier. Geen plek die je kunt aanwijzen, maar wel voelen. Een plekje in je hart. O Radiant Dawn van MacMillan: een nieuwe dageraad stemt de meeste mensen blij en hoopvol. Ook een plek van plezier in het hart. Ave Regina van Rheinberger bezingt de hemelkoningin. Voor veel mensen is Maria een bron van inspiratie en vrede. Rheinberger geeft je ook een stukje plezier dat je in je hart kunt bewaren. Tenslotte zal het O Magnum Mysterium van Lauridsen klinken: Mysterie en wonderlijk sacrament, niet op de kaart te vinden, maar wel in het hart van mensen…

Afscheidsconcert Greet Aanen 2019

Op 17 februari 2019 dirigeerde Greet Aanen voor de laatste keer de Veluwse Cantorij. De Onze Lieve Vrouwe Kerk was het decor van een prachtig concert. Tweehonderd vijftig bezoekers hoorden hoe het thema van het concert “O Magnum Mysterium” werd verklankt in oude en nieuwe muziek. Na afloop van het concert werd Greet Aanen door de waarnemend burgemeester van Apeldoorn de zilveren stadspenning overhandigd, vanwege haar enorme verdienste voor het Apeldoornse muziekleven.

De titel van dit concert verwijst naar het mysterie, de onverklaarbare kracht van muziek. De muziek die Greet heeft gekozen, is gecomponeerd in verschillende tijden, door verschillende componisten, en met verschillende beweegredenen. Maar alle stukken bezingen op hun manier het mysterie van de muziek, van de liefde, en daarmee van het leven. Uitgevoerd is o.a. muziek van Guerrero, Lauridsen, Monteverdi. “In The Beginning” van Copland vormde het centrale werk van het programma. Mies Arends-Jansen vertolkte hierin op indrukwekkende wijze de solosopraanpartij. Ook werkten Fons Kronenberg (orgel / vleugel) en Leen Willemsteijn (Violone) mee bij dit concert.

 

 

Graag spreken we ook op deze plaats onze grote dank uit aan Greet:

Dank voor alle inspirerende muziek in de bijzondere programma’s die je in al die jaren met veel aandacht en energie samen hebt gesteld.

Dank voor het delen van je grote muzikaliteit, voor alle uren studie, voor je humor, scherpte, je engelengeduld, je gepassioneerdheid en nooit aflatende inzet!

Dank, dat je bijna 40 jaar met de Veluwse Cantorij hebt willen optrekken als dirigent, maar vooral ook als warmhartig en betrokken persoon.

 

 

 

Veluwse Cantorij in Prateur 2018

In april 2018 heeft de Veluwse Cantorij meegedaan aan een project van de Arnhemse theatergroep “De Plaats”. De Plaats legt zich toe op het maken van muziektheatervoorstellingen op locatie met professionele uitvoerenden waarbij op bijzondere manieren wordt samengewerkt met amateurgezelschappen. (Prateur: professionals en amateurs). De Prateur in Apeldoorn was een soort expeditie voor het publiek: de bezoekers ‘reisden’ langs een zestal karakteristieke locaties in Apeldoorn: van de oude Zwitsalfabriek naar het Codamuseum, te voet of per historische bus naar korte muziektheatervoorstellingen met zang en/of dans en toneel.

Het ‘verhaal’ van de gehele route hield de zoektocht in naar het mysterie van de kunst, het verkennen van de weg tussen droom en daad en een pleidooi voor het onbekende. De Veluwse Cantorij zong bij de voorstelling in het CODA Museum (het huis van de kunst, waar het mysterie nog mag bestaan). Het ‘O magnum mysterium’ van Lauridsen vormde het muzikale ’decor’ voor de kunstenaar/acteur.

Aan Van Zwitsal naar Coda deden meer dan 400 inwoners van Apeldoorn mee als speler, zanger, musicus, publieksbegeleider of in een andere rol. Naast individuele deelnemers waren ook 14 Apeldoornse gezelschappen aanwezig:

Apeldoorns Symfonie Orkest, Big Band Apeldoorn, Circle of Life, Dansensemble Tim Koldenhof, De Veluwse Cantorij, Het Lab van Theaterwerkplaats de Smederij, Muziektheaterensemble Tim Koldenhof, Muziekvereniging Eendracht Apeldoorn, Muziekvereniging Prins Bernhard Apeldoorn, Muziekvereniging VIOS, Novum Canticum, OZON, Popkoor Break Out, Theaterhuis Apeldoorn en Stichting Veteraan Autobussen.